Mezinárodní šetření PISA (Programme for International Student Assessment) je považováno za největší a nejdůležitější mezinárodní šetření v oblasti měření výsledků vzdělávání, které v současné době ve světě probíhá. Výzkum je jednou z aktivit Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
Šetření je zaměřeno na zjišťování úrovně gramotností patnáctiletých žáků, kteří se ve většině...
Více než třetina čtenářů se v současnosti hlásí k četbě knih v elektronické podobě. Nejčastějším médiem k tomuto účelu je počítač, ať už stolní, či notebook. Vzdát se klasických tištěných knih zcela, by však dokázalo jen 13 % dotázaných. Vychází to z výzkumu Internetoví Češi jako čtenáři 2016, který uskutečnila společnost Nielsen Admosphere ve spolupráci s Národní knihovnou na vzorku...
Ve své diplomové práci a odborném článku se Jana Sedláčková zabývá čtením a vyprávěním pohádek předškolním dětem a typologií rodiných vypravěčů.
Sedláčková rozděluje rodinné vypravěče na čtyři typy:
Typ Chůva - veden touhou být hodném (pra)rodičem. Tento přístup zaujímají zpravidla ženy.
Typ Učitel - veden touhou být zprostředkovatelem porozumění. Tento přístup zaujímají spíše...
První reprezentativní výzkum tohoto typu, tj. celorepublikový vzorek a rozsáhlý výzkum dětského čtenářství (6 - 14 let) s důrazem na roli knihoven v oblasti podpory dětského čtenářství. Prezentace z přednášky PhDr. Ireny Prázové, PhD. z Fakulty sociální věd Univerzity Karlovy v Praze.
Výsledky najdete v příloze.
V roce 2013 připravila Národní knihovna ČR první celostátní reprezentativní průzkum dětí školního věku se zaměřením na četbu a na vztah dětí ke knihám a knihovnám. Výzkum byl realizován pomocí kvantitativních a kvalitativních metod, cílovou skupinou byly děti ve věku 9 až 14 let. Sběr dat proběhl v září a říjnu 2013 na vzorku 1 519 respondentů
V roce 2011 – 12 proběhlo výzkumné šetření. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se rodiče podílejí u svého dítěte na vytváření pozitivního vztahu ke knize.
Cílová skupina
- děti předškolního věku (5-6leté)
- rodiče dětí předškolního věku
- učitelé mateřských škol
Použité metody: dotazník, rozhovor. Výsledky najdete v příloze.
Mezinárodní výzkum PISA (Programme for International Student Asessment) proběhl v 65 zemích celého světa pod hlavičkou Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).
V České republice výzkum PISA realizoval Ústav pro informace ve vzdělávání, příspěvková organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Znalosti českých žáků se zhoršily nejvíc ze všech sledovaných zemí!
Výzkum PISA se zaměřuje...