Děti z MŠ Jizerská říkají: Nechci být Neotesánek


Děti z MŠ Jizerská říkají: Nechci být Neotesánek

Místo konání: MŠ Jizerská, České Budějovice
Organizátor: Petra Čermáková
Datum akce: 30.04.2021

Školní rok 2020/2021 byl ve znamení pandemie covidu-19, souvisejících omezení a změn. Stejně tak i projekt „Nechci být Neotesánek“, který jsem realizovala coby studentka předškolní a mimoškolní pedagogiky v MŠ Jizerská v Českých Budějovicích, doznal velkých úprav. Za to, že nebyl kvůli pandemii odsouzen k zániku již v samém počátku, bych chtěla poděkovat paní učitelce Kocandové a paní učitelce Urbanové ze třídy Slavíčci, ve které projekt probíhal.

Zajímá-li vás, jaký byl plán a jaká realita, čtěte prosím dál.

Naplánováno bylo 14 setkání s dětmi. V rámci předčítání a doprovodných – pohybových, hudebních, manipulačních a výtvarných – aktivit se měly děti seznamovat s pravidly společenského chování a hygienickými návyky, tuto znalost či dovednost si zopakovat a zvnitřnit. Byl připravený mix pohádek a příběhů s dětským hrdinou z knih Draka je lepší pozdravit, Neotesánek, A pak se to stalo, Kouzelné slůvko a Kniha dobrých způsobů s postavičkou Medvídka Pú a v neposlední řadě z knihy Dobré ráno, opičko s rozvernou opicí Skořicí. To, že se děti s dílčím tématem, tedy čištěním zubů, používáním kouzelných slůvek, schopností podělit se a s dalšími tématy, seznámily, měl dokládat obrázek na kartičce v jejich miniportfoliu. Pozor! Do projektu měli být zapojeni i rodinní příslušníci dětí. Podle původní představy mělo portfolio obsahovat pracovní list s obrazovým materiálem pro děti na straně jedné, na druhé pak s textem s názvem Pro společné chvilky s dospěláky, který byl zamýšlen pro společné čtení rodičů s dětmi – vždy k danému dílčímu tématu.

A jak to nakonec dopadlo? Podařilo se uskutečnit pouze tři osobní setkání – nicméně reakce věkově heterogenní skupiny dětí byla nadmíru pozitivní. Stejně jako některých z rodičů. Po krátké odmlce jsem po domluvě začala natáčet videa, která paní učitelky pouštěly dětem ve třídě. Videa obsahovala přečtený text včetně tipu na doprovodnou aktivitu. Než byla školka uzavřena úplně, posunuli jsme se tak o kousek dál. Pak se dlouhé týdny nic nedělo. Samozřejmě jsem přemýšlela, jak projekt dokončit, a navrhla realizaci stezky s úkoly k tématu projektu. Naše stezka se jmenovala Od vrátek k vrátkům s Neotesánkem, byla umístěna na plotu u školky a obsahovala 6 zastavení s úkoly k aspektům jako kamarádství, uklízení, stolování a podobně. Téma projektu zasáhlo nakonec nejen Slavíčky, ale i další děti a… jejich rodiče.

 

Petra Čermáková

Fotografie napoví…

Fotogalerie

Plakát z akce