Adam a koleno

autor: Dagmar Urbánková
rok vydání: 2007 (1. vydání), 2011 (2. vydání)
nakladatelství: Baobab
pro děti od: 2 let

Oficiální anotace:

Netuctový příběh Dagmar Urbánkové je z těch, které nejdou z hlavy. Vypraví o Adamovi a rozbitém koleně. A proč by se děj nemohl odehrávat přímo pod roztrženou nohavicí? Malý svět za trhlinou kalhot sestavila autorka z miniaturních věciček: kousků pomerančové kůry, klacíků, větví, listů a samozřejmě maličkých loutek. Její scénografie nepůsobí nijak teatrálně, jsou neokázalé a vtipné a doplněné stručným, avšak dětí znalým textem. (www.baobab-books.net/adam-koleno)

Maminčina recenze:

Naše přelomová kniha Adam a koleno

Knihu Adam a koleno jsem si jako jednu z mnoha knih pořídila před několika lety v úžasném brněnském knihkupectví Michala Ženíška. Tehdy jsem ještě neměla děti a popravdě si ani nedokázala představit, že je jednou mít budu. Každopádně mě tato útlá kniha už tehdy natolik očarovala, že jsem si ji prostě musela ve svých dvaadvaceti koupit. A nelituji, obzvláště ne dnes, kdy mi je třicet a ty děti mám (přesněji jedno). Kniha Adam a koleno mě stále těší a k mé velké radosti patří mezi nejoblíbenější knihy mé dvouleté dcery Medy.

Kniha je pro nás tak trochu přelomová, protože jsem ji vytáhla ze své knihovny v době, kdy dceři byl rok a půl a už jsem byla znuděná z neustálého prohlížení knih Jaro, Léto, Podzim, Zima, Noc. Chvíli mi trvalo, než jsem Medu přesvědčila, ať své favority výjimečně nechá ležet na poličce a pak se začaly dít velké věci. Stačilo Medunce ukázat první stranu a vítězství bylo na mé a Adamově straně.

Hned v úvodu knížky Adam a koleno se totiž rovnou seznámíte s jeho hlavním průvodcem děje - Adamem. Ten spadl, rozbil si koleno a taky roztrhal kalhoty. K tomu všemu neštěstí nemá poblíž maminku, která by mu to bolavé kolínko pofoukala. A to zdaleka není všechno! To, co se odehrává na jeho rozbitém koleně, je při nejmenším zvláštní a děsivé zároveň. Adam objevuje Kolínkovou babičku, která právě vstává, nasazuje si zuby a jde si uvařit polévku k snídani. Polévka je hrozně horká, a protože je Adámek slušně vychovaný, babičce polévku pofouká a ejhle, už ho ani to kolínko nebolí! Tato dějově neotřelá miniatura je i výtvarně tak mimořádně zpracovaná, že ji prostě budete milovat a je jedno, kolik vám je let.

Díky inscenovaným fotografiím se i má malá Meda dokázala poměrně jednoduše ztotožnit s hlavní postavou příběhu a pak stačil krůček k přelouskání děje, který je natolik tvárný, že jej snadno upravíte pro potřeby vašich ratolestí. Navíc i my doma několikrát denně foukáme kolena… A co teprve ta Polívková babička, která je pojata tak opravdově a strašidelně zároveň, že prostě nedá spát.

Kniha Adam a koleno se nám tedy stala milníkem, protože jsme konečně opustily bezeslovné knihy zobrazující “reálný život” a vrhly jsme se do říše (mnohdy i bizarních) pohádek.