Překlep a Škraloup: Dobrodružná výprava k Zubu času
autor: Tomáš Končinský, Barbora Klárová, Daniel Špaček
rok vydání: 2016
nakladatelství: Albatros
pro děti od: 6 let

Recenze Hanky Vildové

Ponořte se do světa skřítků entropíků, kteří navštěvují Základní školu stárnutí věcí. Místo nudné matematiky nebo češtiny se tu učí, jak chovat cukrárenské mouchy a mravence, pěstovat různé druhy plísní, jak zasadit do knih co nejvíce hrubek nebo jak vytvořit co největší chuchvalec prachu. A proč to všechno studují? To oni jsou zodpovědní za všechen nepořádek v pokoji, prasklý displej na mobilním telefonu, dokonce i za zkaženou školní svačinu.

Skřítek Překlep se specializuje na chyby v knížkách, jeho kamarád Škraloup všechno nejraději upatlá, a je proto mazánkem všech učitelů. Společně provází čtenáře jednotlivými odděleními zařizujícími stárnutí věcí. K tomu jim slouží spousta vynálezů domyšlených do sebemenších detailů. Například takzvaný pavoukovač stačí jen přiložit na spadlý mobilní telefon a popraskaný displej je na světě, parní dvoutaktní čokoflekovač se zase postará o dokonalé fleky na tričku. Divize stárnutí knih zaměstnává osloroháče, rozpouštěče písmen nebo míchače vůní. A slyšeli jste někdy o výroční ceně za stárnutí – Křišťálovém prdlajsu? Na jeho udílení se schází všichni, co v oblasti rozkladu a rozpadání věcí něco znamenají.

Skřítci se snaží dělat svou práci velmi zodpovědně, protože věří, že vykonávají pro lidstvo bohulibou činnost. Jenže jejich pomoc, jak Překlep brzy zjistí, lidem příliš velkou radost nedělá. Naopak. A toto nečekané prozření jím natolik otřese, že se rozhodne zastavit stárnutí. Vydá se hledat samotný Zub času, aby jej jednou provždy zničil.

Autorská dvojice Tomáš Končinský a Barbora Králová stvořila osobitý zábavný svět, který obývají sympatičtí malí skřítci. Na pozadí pátrání po zastavení času postupně vykrystalizuje příběh o síle přátelství a hlavně důležitosti a kráse stárnutí. Někdy je možná obtížné rozloučit se s nějakou věcí, která přestala sloužit – zvláště když jste ji měli rádi – nebo pozorovat, jak Zub času neúprosně mění podobu našich kamarádů a rodičů. Bez něj by to ale nešlo.

Příběh dokonale doplňují a vystihují hravé ilustrace Daniela Špačka, který je znám  tvorbou pro televizi Déčko. Jsou komické, hýří nepřeberným množstvím detailů. Výsledkem je krásná publikace, kterou je radost držet v ruce i číst. Kniha je určena čtenářům od šesti let, ale rozhodně patří mezi ty, které budou bavit i rodiče od prvního přečteného řádku. Příběh si žádá, aby si jej četly skupinky dětí i dospělých, a to jedním dechem.

Tomáš KončinskýBarbora KlárováDaniel Špaček