Byliny malé čarodějky, nakladatelství Brio

Byliny malé čarodějky
autor: Polonca Kovač
rok vydání: 2015
nakladatelství: Brio
pro děti od: 4 let

Oficiální anotace: Polonca Kovačová patří k nejoblíbenějším slovinským autorkám knih pro děti. Kniha Byliny malé čarodějky je jedinečná tím, jak suverénně spojuje autorčinu dovednost vtipně, nápaditě rozvíjet děj s nevtíravou naučností. Malá čarodějka Lenka se přistěhovala k jedné myší rodince a k dalším zvířátkům a zasvěcuje je, hlavně myšáčka Lolka a jeho sestřičku, do tajů apatykářského umění. Probírá s nimi 34 léčivých bylin a o každé poví to nejdůležitější z odborného hlediska a všechno to propojuje děním, rozhovory, vtipnými situacemi, využívajícími i jazykovou komiku, takže si malý čtenář ani nestačí uvědomit, že se vlastně učí. Kouzelnou atmosféru dotvářejí půvabné ilustrace Ančky Gošnikové Godecové.

Recenze maminky "Bichličky": Svět bylinek, sběr a jejich pěstování hýbou naším mikrosvětem. A tak když jsem našla knížku, která by tuto nádheru představila i dětskému čtenáři, neváhala jsem.

Knížka je rozdělená na krátké jednostránkové kapitoly (akorát na čtení před spinkáním :) ), které jsou vždy jednotlivě zaměřené na konkrétní bylinku, její využití a příběh, který s ním hlavní hrdinové zažijí. Naší hlavní průvodkyní je malá čarodejnice - své přízvisko nezískala tím, že by byla méně schopná, ale její velikost se vyrovná právě malým myškám, veverkám a krtkům. Čarodejnice Lenka má navíc i sympatického mazlíčka - pavoučka Šilháčka (pro arachnofobiky jako jsem já je to skutečně ideální domácí zvířátko :) ) a originální dopravní prostředek - kartáček na zuby.
Příběhy jsou úsměvné, ze života a se spoustou malých zvířecích kamarádů.
Negativa ovšem nemůžu upřít ani této knize. Některé dovětky mi pro dětskou literaturu přišly zcela zbytečné - například - Lenčin pacient, revmatický zajíc, dochází k čarodejce každy den na hořčičné obklady, které mu velmi pomáhají. A inkriminovaný dovětek - "a zajíc skutečně docházel k Lence každý den, dokud ho na lovu nezastřelili!" No, je to na pováženou, sice autorka popisuje skutečnost, ale už tak mi přijde, že je svět plný násilí a alespoň v dětské knize by mělo být eliminováno.
I přes nedostatky je knížka příjemná a nám se líbila. Dávám jí tři hvězdičky z pěti.

Recenze dcery Johanky:

A jaký názor má na knížku Johanka, co vám o ní poví a jaký obrázek se jí kasicky líbí nejvíce? Na to (+na novinku formou listování v knížce) se podívejte ve videu :)