Tleskáme!

Tleskáme!

"Jsme nadšené, stejně jako naše děti, a čteme denně a všude", napsala nám Jana Benešová, zástupkyně ředitelky MŠ Růžová (Kamarád) z Chomutova. A tím nás hned na začátku dostala:-). Máme rády nadšené učitelky, které se nadchly pro myšlenku Celé Česko čte dětem, mají výborné zkušenosti z akcí, kdy se předčítá dětem a hlavně pozorují pozitivní změny a přínosy předčítání na dětech v jejich MŠ. Jejich vyznání je velmi inspirativní a věříme, že i motivující pro ostatní. Přečtěte si celý text a pochopíte:-). A my jim TLESKÁME!

Motto konceptu: „Čtenářem se totiž nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu“ oslovilo učitelky MŠ Chomutov na Růžové ulici, neoficiálním názvem MŠ Kamarád. Rozhodly se zapojit do kampaně Celé Česko čte dětem, která jim svou pravdivostí promluvila z duše. "Při práci s dětmi, si často uvědomujeme, že slovní zásoba, vyjadřovací schopnosti, představivost, atd. jsou na nižší úrovni, než kdysi. Jedním z nejhlavnějších důvodů je to, že dnešní děti vyrůstají v jazykově chudším prostředí. Rodiče s nimi stále méně rozmlouvají, živé slovo nahradila televize, počítač a technika, kterou řečově pasivně přijímají – upřednostňován je obraz, nikoli jazyk."

"Jako pedagogové víme, že slovní zásoba velmi úzce souvisí například s myšlením a představivostí, že zlepšuje pozornost a soustředění, posiluje paměť, přináší všeobecné znalosti, rozvíjí smysl pro humor, jazykový cit, rozvíjí a uspokojuje emocionální stránku. Četba může vést k sebereflexi a zamyšlením nad postoji a důsledky vlastních slov a jednání. Dalším naším cílem je vzbudit v dětech zájem o knihu jako zdroj poučení, zábavy, atp."

"V neposlední řadě je zde i hledisko osobní – jsme vášnivé čtenářky, milujeme knihy a četbu, která nám přináší pocit klidu, uspokojení, zábavu, kniha má tolik potřebné relaxační účinky. Stejně tak, jako kdysi vlastním dětem jsme se snažily číst co nejvíce, kdy jsme viděly zdárné účinky četby na jejich rozvoji, tak čteme dětem v naší mateřské škole. Do projektu je v současné třídě zapojeno šest tříd naší mateřské školy. Dvě třídy pro děti s kombinacemi vad, jedna třída logopedická, tři třídy běžného typu. Na každé třídě si děti vybraly oblíbenou knihu a čtou s pani učitelkou ve zvolený čas příběhy na pokračování. Například jedna třída s kombinací vad a třída logopedická čtou společně – každé dopoledne zazní písnička „Pojďte, děti, na pohádku…“ a po ní si děti již připravují polštářky, přinášejí knihu a tematické pomůcky (ke knize Míček Flíček je to příhodně vyzdobený míč)."

"Našim primárním cílem bylo zapojit do kampaně hlavně rodiče a vnést četbu do rodin, tak aby se stala i tam denním rituálem. Pro rodiče jsme připravily i malou knihovničku. Ta obsahuje jednak již vyřazené knihy z jiných rodin, ale především knihy z SKKS (Středisko knihovnických a kulturních služeb). Místní knihovna přistoupila k naší prosbě velice vstřícně – poskytla naší mateřské škole skoro více než dvě stovky skvělých dětských knih, které mají k dispozici nejen rodiče, ale také učitelky na třídách. Rozhodly jsme se pozvat právě pracovnice SKKS. Ty dětem vysvětlily, jak se správně zachází s knihami a poté jim přečetly příběh. Další „malé čtení“ bylo ve spolupráci s Policií ČR, které nám představila nově vydanou knihu Policejní pohádky. Děti s příběhy policisty Honzíka seznámila Nprap. Marie Pivková."

"V květnu se s dětmi o příběhy podělily studentky SPgŠ v Mostě. Děvčata si vybrala knihu „Křemílek a Vochomůrka“, ze které s velkým úspěchem přečetly několik pohádek. Velký podíl na koncentraci dětí měly jejich stylové převleky a dramatické vsuvky. Závěr školního roku byl určen „velkému čtení“. Čtení přislíbila i uskutečnila reprezentantka ČR v plavání a chomutovská osobnost Simona Baumrtová. Aby byla stylová a věrná vodě, vybrala si pohádku O žabce Márince a žabáku Josefovi. Děti se pochopitelně dožadovaly také ukázky medailí, takže i jimi se naprosto skvělá a milá Simona pochlubila."

"Slavnostním čtením jsme uzavřely školní rok, ale nikoliv čtení, jelikož výsledky jsou znát. Děti již dokážou soustředěněji poslouchat, umí odpovídat na otázky. Je vidět, že čtení knížek je smysluplné, rozvíjející, poučné a v neposlední řadě, a možná to nejdůležitější, pro děti zábavné."

Jana Benešová
zástupkyně ředitelky na součásti MŠ Růžová